Şeylerle nuga | leonoticias.com

Adanali

Global Mod
Global Mod
Eğer biraz daha kötü niyetim olsaydı ve bu makalenin 28 Aralık’ta yayınlanacağından emin olsaydım, buraya destansı bir ayak işi için gizlice girerdim. Size 164 yıl önce Valensiya’da chorizo, sosis ve sosisle yapılan etli nuga yediklerini anlatırdım, bunu doğrulayan çok uzun bir metni sizlerle paylaşırdım ve hepimiz hayrete düşerdik, “evet, bu doğru” diyordum. her şey icat edildi.” Ama doğuştan iyi huylu olduğum için ve bu metnin Kutsal Masumlar Günü’nde (dün) gün ışığına çıkacağını da doğrulayamadığım için sizi şakadan uzak tutacağım, yoksa işleri berbat ederiz, bizim başımıza da böyle gelecek. Saygıdeğer José Carlos Capel’in ‘Leonardo da Vinci’den yemek pişirme notları’ ve şakasının sonsuza kadar doğru olduğu varsayılabilir, amin.


Tekrarlamam gerekirse diye. Spoiler, spoiler: Bundan sonra okuyacaklarınız ciddi bir şekilde yazılmamıştı. Sorun şu ki, yayımlanmasından bu yana o kadar çok zaman geçti ki, ilk yayınlandığı snafu’yu yakalamak zor.

Chufla’yı ilk kez anlamak için José Bernat Baldoví’nin (1809 – 1864) hayatına ve çalışmalarına aşina olmamız veya en azından onun en gündelik durumları aydınlatmaya alışkın bir hiciv yazarı olduğunu bilmemiz gerekir. 1859’da Bay Bernat, Valensiyalı yazarlardan oluşan büyük bir grupla birlikte “Los valencianos’un kendileri tarafından boyanması” başlıklı kolektif bir çalışmaya katıldı. Her işbirlikçinin Valensiya sokaklarının bir türünü, mesleğini veya tipik özelliğini seçmesi ve konuyla ilgili bir gelenek taslağı yazması gerekiyordu. Bazıları bunu ciddi bir şekilde yaptı, bazıları şefkatle ve Bernat Baldoví gibi bazıları ise alaycılıkla huysuzluk arasında yarı yolda kaldı.

Bugünkü kahramanımız, Noel’i tatlandırmak için her yıl Alicante veya Jijona’dan gelen klasik satıcı Torroner veya Turronero’nun figürünü seçti. José Bernat, bu mesleğin geleneğinden ya da nasıl icra edildiğinden bahsetmek yerine, nuga dünyasına olan kişisel öfkesini dizginlememeye karar verdi.


Artık süpermarket raflarında çok çarpıcı görünen jambon, patates kızartması, donut veya birayla yapılan tuhaf nugalardan şikayetçi olabiliriz, ancak 1859’da nuga yaratıcılığı da oldukça fazla heyecanlanmıştı. Zamanın tarif kitaplarını incelersek, bu Noel tatlısının zaten birçok çeşidinin olduğunu görebiliriz: örneğin ‘Şekerleme ve pastacılık üzerine eksiksiz ve pratik inceleme’de (Barselona, 1848) badem ezmesi, meyveden yapılan nugalar, meyve, Alicante, Jijona ve Agramunt klasiklerine ek olarak tarçın, ince yumurta sarısı, Fransız usulü, Düşes usulü, alacalı nuga, bin çiçek, muhallebi, kar, İrlanda, Çin, granita veya guirlache.

Ceferino Noriega’nın (Paris, 1858) ‘Şekerlemeci ve Pasta Şefinin El Kitabı’ bu repertuvara susamlı nugayı, portakal çiçeği nugasını, çam fıstığı ve karanfilli olanı, biri muhallebi elmalı, diğeri guavalı ve biri tipik olanını ekledi. Meksika’nın Oaxaca eyaletinden…

Dostumuz José Bernat bu kadar çok yönlülükten bıkmış olmalı. Eğer tüketiciler artık yenilikçiliğe adanmış olanlar ile ‘nugat nuga’ ve ‘şeylerle birlikte pralin’ arasında ayrım yapmak isteyen gelenekçiler arasında bölünmüşse, Sueca yazarının ikincilerden biri olacağını varsayabiliriz. Ve ölümüne. Tıpkı bugün öfkeli bir kişinin sosyal ağlarda yapacağı gibi, Bernat Baldoví “daha önce, büyükanne ve büyükbabalarımızın zamanında çok az nuga türü biliniyordu” dedi. Eskiler, “Noel’de her zaman atalarının masasında gördüklerinden, bu konuda herhangi bir yenilik arzusu bile duymadan” memnunlardı. O zaman her şey badem nugasına, kenevir tohumlarına, fındıklara,… diğer kurutulmuş meyvelere indirgenmişti ve… saymayı bırakın. Ama bakın, modernlik ve abartılı zevkler o kadar çok nuga çeşidi elde etmişti ki, onun çeşitli kategorilerini ve isimlendirmelerini takip etmek imkansız görünüyordu.


Abartı



Bir şekercinin saçmalığı olarak gördüğü şeyi göstermek için Bernat, muhallebi veya gülle yapılanlar gibi en sevimsizleri bile memnun eden bazı ünlü et nugaları hakkında abartı kullanmaya karar verdi. Çağdaşları bunun bir hiciv olduğunu ve et nugalarının var olmadığını biliyordu, ancak yazar onları o kadar ayrıntılı bir şekilde tanımladı ki artık neredeyse her şeye göründüğü gibi inanma isteği uyandırıyor. Don José, “Et nugası, Valensiyalılar arasında her zaman, her popüler festivalde, her düzgün masada en sevilen atıştırmalık olmuştur” dedi. Ve sözlerine şöyle devam etti: “Bu tür nugalar bazen elle, bazen de makineyle yapılıyor, çünkü özellikle Paskalya zamanlarında tüketim o kadar fazla ki işçilerin doğal kaynakları yeterli olmuyor ve bu tür nugalara başvurmak gerekiyor.” onu üretmek için bilimsel ilerlemeler. Bu hayali ve aynı zamanda inandırıcı nugalar dört çeşit olabilir (1. üstün sosis, 2. chorizo, 3. longaniza ve 4. sosis) ve bademlerin farklı niteliklerdeki sosislerle karıştırılmasıyla yapılmışlardı. «Hiçbir şey daha kolay ve daha huzurlu olamaz […] “En hassas mideye daha iyi uyum sağlayan başka bir lezzet bulmak zor olurdu.”

Kurgusal olmayan, gerçek torrezno veya churros’lu çikolatalı nuga şimdi nasıl oturacak? Ah, Bernat onları görebilseydi!