İşkembe, sakatat ve diğer etimolojik işkembelerden

Adanali

Global Mod
Global Mod
Ana Vega Pérez de Arlucea



25 Ekim 2024 Cuma, 00:03





Yorum








olman gerekiyor kayıtlı Bu işlevselliğe erişmek için.


Kayıt olmak











  • Bağlantıyı kopyala






  • WhatsApp






  • Facebook






  • X (eski adıyla Twitter)






  • LinkedIn






  • Telgraf






  • Konular

İşkembe yiyen yalnızca biz İspanyollarız. İspanyolca konuşulan diğer enlemlerde, Karayipler'den Filipinler'e, oradan da Güney Amerika'nın en güney ucuna kadar, aynı lezzetin tadını çıkarıyorlar ama buna pancita, Menudo, tripa, guata veya tripa diyorlar. Eğer Endülüslüyseniz “menudo” kelimesi size mutlaka tanıdık gelecektir; Navarra'yı iyi tanıyorsanız champolla, doubles veya bufo gibi diğer isimlere de aşina olacaksınız.

Hayvan midesi (tercihen geviş getiren) bir kez kesildiğinde, temizlendiğinde, pişirildiğinde ve güveçte terbiye edildiğinde, tarih boyunca pek çok farklı isimle bilinmektedir; bunlardan bazıları anatomik kökenine (örneğin pıhtılaşma, göbek ve göbek), diğerleri ise önemsizliğine atıfta bulunmaktadır. değeri (menudo, menuceles) ve bazıları da onun zayıf gastronomik itibarına (malcocinado, revoltillo) işaret ediyor.

İşkembe veya doubloon ise, 17. ve 18. yüzyıllarda da bilindiği gibi, yemekle veya ham maddesiyle görünürde mantıksal bir ilişkisi olmayan kelimelerdir. Bu tarifin yapışkan tadıyla sertliğin veya kıvrımların ne alakası var?

Sokak isimlendirmesinin ve olası etimolojilerinin önemsiz olduğuna inanmayın. 1968'de filolog Antonio Tovar Llorente'nin (1911-1985) merakını uyandırdılar ve İspanyol Kraliyet Akademisi'ndeki giriş konuşmasının birkaç sayfasını hak ettiler. Akademik sözlüğün nasırlara atfettiği “sorunlu Latince kökenleri” araştırmak ve bunların neden yalnızca İspanya İspanyolcasında bu şekilde adlandırıldığını öğrenmek istedi, ancak beklemede bıraktığım “ciddi sözlükbilimsel ve etimolojik soruyla” hiçbir yere varamadı. daha sonraki çalışmalar veya mutfak sanatları alanındaki daha incelikli araştırmacılar için. Ben hiç kurnaz değilim ve muhtemelen mütevazı da değilim, ama sanırım Bay Tovar'ın kaybolduğuna dair ipucunu buldum.


RAE, işkembenin, haşlanmış olarak yenilen inek, dana veya koyun etinin mide parçaları olduğunu ve tekildeki nasır gibi (ayak veya ruh) Latince 'kallum'dan geldiğini söylüyor. eski Romalıların birkaç anlamı vardı. Bunların arasında kalın veya sert madde, deri, meyve ve bitkilerin sert eti, yara izleri ve mecazi olarak karakterin duyarsızlığı veya sertliği yer alır.

Tıpkı bacaklar, tendonlar, burunlar, kulaklar veya diğer sakatat parçaları gibi işkembenin de yenilebilir olması için uzun süre pişirilmesi gerekir. Dişlerinizi batıracağınız herhangi bir chicha olmaksızın a priori katı tutarlılıkları, onları Latince 'kallum'un genel sertliğine bağlayan şeydir, ancak nasırlarımıza Galiçyaca bir köken atfeden başka bir etimolojik teori daha vardır. Galiçya'da, kutanöz nasır ve mutfak nasırına ek olarak, Latince 'coagulum' (pıhtı) kelimesinden türeyen ve peynir yapmak için sütün kesildiği bir madde olan peynir mayası anlamına gelen başka bir “nasır” daha vardır.


biyoloji dersleri



Lise biyoloji derslerinden hatırlamayanlar için, geviş getiren hayvanların midesi dört boşluktan oluşur: işkembe veya göbek, retikulum veya ağ, omasum (kitapçık olarak da bilinir) ve abomasum veya kıvrım. İnsanların sütü pıhtılaştırmak ve peynir üretmek için kullandığı enzimlerin üretildiği yer.

Lor (Galiçya dilinde 'calleiro'), teoride bugün bizi ilgilendiren güveç yapmak için kullanılabilecek dört mideden biridir; dolayısıyla işkembenin Galiçya soyundan geldiğini savunanlar ve lezzetli bir yemek için bir senaryo önerenler vardır. Yöresel tarif orijinal adını koruyarak yayıldı. Bu nedenle bazıları Endülüs Menudo'sunun Galiçya işkembesi gibi nohut kullandığını söylüyor.

Olabilirdi ama o halde bu kelimeyi gastronomik anlamıyla ilk yazan Galiçyalılar olmalıydı. Antonio Tovar, edebi kullanımının Sevillian Mateo Alemán'ın (1599) 'Guzmán de Alfarache' adlı eserinden daha geriye gitmediğini, burada yaramaz kahramanın mütevazi bir meyhanede “karnından gelen işkembeyle birlikte bağırsak mesajları” sunulduğunu söyledi. ”

Don Antonio'nun fark etmediği şey, aynı terimin bir versiyonunun daha önce başka edebi eserlerde yayınlanmış olmasıydı. Sevillalı oyun yazarı Lope de Rueda'nın 16. yüzyılın ortalarında yazdığı 'Pasos'lardan birinde bir karakterin şöyle dediğini duyabiliyoruz: “Ben plazada Menudo satan insanlardan biriyim. Evet evet tripicallo hazırlayanlardan biri. Alonso de la Vega'nın 'Seraphina Adındaki Trajedi'de (1566) kan sosisleri ve tripallodan söz ettiği, Agustín de Rojas'ın 'Eğlenceli Yolculuk'ta (1603) ” “Menudo alıyorlar, Siyah Puding yapıyorlar, Tripicallo pişiriyorlar ve İşkembe satıyorlar.”

Vizcaya'da hâlâ “Tripacallos” deniyor. Zamanla terim kısaltıldı ve tripera kısmı kaybedildi, ancak 1661'de Sebastián de Covarrubias, artık unutulmuş bir ifade olan “inek doubloonunu” “tripicallo denilen, nasır haline gelen katlanmış işkembe” olarak tanımladı. “Kaba insanlar tatlı bir lokmadır.” Tıpkı Fransızların 'gras double' ve İngilizce'nin 'double işkembe' dediği gibi, İspanyolca'da doubloon veya katlanmış işkembe, geviş getiren hayvanların işkembesinin veya ilk midesinin en yağlı kısmıydı ve bir nasır gibi kalınlaştığı için buna “double işkembe” deniyordu. tripacallo ve sonra sessiz kalıyorum.





Yorum





Hata bildir