Acı portakal reçeli: Endülüs olduğu kadar İngiliz de

Adanali

Global Mod
Global Mod
17 Ocak 2025 Cuma, 01:17


Uzak Peru'nun en ücra ormanlarında doğmuş olmasına rağmen Paddington Bear, adını Londra tren istasyonundan almıştır. Aynı zamanda bir palto ve şapka giyiyor ve İngilizce konuşuyor, ancak yaratıcısı Michael Bond ona okuyucularının tanımlayabileceği ve hatta karakterle paylaşabileceği kesin bir “İngilizlik” duygusu vermeyi düşündü: Paddington sandviçleri her şeyden çok seviyor. Ve herhangi bir reçel değil, özellikle acı portakal reçeli. Bize göre çocukların damak tadına uygun veya çekici gelmeyebilir, ancak 1958'de 'Paddington Adında Ayı' yayınlandığında, ekşi portakal reçeli birkaç yüzyıl boyunca Britanya Adaları'nda referans reçeli olmuş ve kahvaltıların ve atıştırmalıkların önemli bir parçası olmuştur.

İkinci Dünya Savaşı sırasında ve bunu takip eden sıkı gıda karnesi sırasında, taze portakallar, şeker ve tabii ki reçel – ister ev yapımı ister endüstriyel – Birleşik Krallık vatandaşları için nadir bulunan lüks ürünler haline geldi. Daha iyi zamanları, özlem duydukları ürüne çok az benzeyen, elma ve havuç suyuyla yapılan hüzünlü portakal jöleleri gibi alternatiflerle hatırlamaya çalıştılar. Bizim için “Endülüs'ün şişelenmiş güneşi” ünlü Tío Pepe ise, onlar için bu, geleneksel olarak Sevilla meyvesinden yapılan acı portakal marmelatıdır. Elizabeth II, 1954'te kuponların ve ithalat kısıtlamalarının sona ermesini imzaladığında İngilizler rahat bir nefes aldı. Sonunda her gün kahvaltıda reçel yemeye geri dönebildiler. Geçen yıl Edmund Hillary, Scott'ın 1912'de Antarktika'ya yaptığı keşif gezisi sırasında onu Everest'e tırmanışında yanında götürmüştü.

Acı portakal marmelatı, Büyük Britanya'da yetişmeyen malzemelerle (portakal ve şeker kamışı) yapılmış olmasına rağmen, 19. yüzyılda Britanya İmparatorluğu'nun her köşesine yayılmış ve içinde ortak bir tat yaratılmasına katkıda bulunmuştur. klasik ve uygun bir şekilde İngiliz olan şey. Kraliyet ailesi onu yerdi, Ian Fleming'in romanlarında James Bond kahvaltıda yerdi, Enid Blyton'ın karakterleri onu yerdi ve Paddington Bear onu – her zaman, her yerde – ekmekle ekmek arasında yerdi. Hem satış rakamlarındaki son artışın hem de Birleşik Krallık'ta yenilenen reçel tutkusunun bir kısmı, tam da ikincisi ve 2014 ve 2017'de vizyona giren ilk iki filminin başarısından kaynaklanıyor.

'Paddington' ve 'Paddington 2'nin İspanyolca dublajında, İngilizlerin turuncu coşkusunu gösteren deyimsel bir incelik kaybolmuştur. İngilizce'de “marmelat” kelimesi yalnızca turunçgillerden yapılan reçeller için geçerlidir ve bu nedenle meyve ve şekerle yapılan herhangi bir tatlı konservesi olarak anlaşılan genel “reçel” terimiyle karşılaştırılamaz. İlginç bir şekilde, her iki kelime de aynı etimolojiye sahip: Portekizce “marmelada” kelimesinden geliyorlar, bu da “ayva tatlısı” anlamına geliyor. Portekiz'de marmelo ayvadır ve marmelada onunla yapılan katı dokulu reçeldir. Öncü Portekiz şeker endüstrisinin başarısı, 15. yüzyılda komşularımızın reçellerinin ve tatlılarının tüm Avrupa'ya ihraç edilmesi anlamına geliyordu; öyle ki, o dönemde en sevilenlerden biri olan ayva eti, birçok dilde isim yapmaya başladı. tüm bir tatlı kategorisine.


Madeira şekeri



İngilizler, Portekiz marmelatıyla ve ayvayla ilk kez Kral VIII. Henry zamanında tanıştı. Bunu “marmelet”, “marmalett” veya “marmaladoo” olarak benimsediler ve Madeira şekerinin İngiliz limanlarına gelmesi sayesinde kısa süre sonra bunu kendileri yapmayı öğrendiler. 500 yıl önceki bu reçel çok tutarlıydı ve ayva kabuğu ve tohumlarının yüksek pektin içeriği nedeniyle bıçakla kesilebiliyor veya kutularda saklanabiliyordu. Elmalar ve turunçgiller de bu doğal koyulaştırıcı açısından zengindir, özellikle o zamanlar tatlı portakaldan çok daha yaygın olan acı portakal veya Citrus x aurantium. 16. yüzyılın ortalarında portakal ve limon, ağaç kavunu ve greyfurt gibi diğer İspanyol turunçgilleriyle dolu gemiler İngiltere ve İskoçya'ya ulaşıyordu. Ülkemizde meyve suları sirkeye benzer şekilde çeşni olarak kullanıldığı gibi, jöle ve lectuarios yapmak için bütün olarak şekerlenir veya şurup içinde ezilerek pişirilirdi.

İngilizlerin Sevilla portakallarından (Endülüslü olmasalar bile onlar için “Sevilla portakalları acı olanlardır”) harika bir reçel yapabileceklerini keşfetmeleri çok uzun sürmedi. İngilizce olarak ilk tarif 1602 yılında Sir Hugh Plat'ın 'Delights for lady' kitabında yayınlanmış ve sert bir kıvam hedeflenmiştir. Bu durum, 18. yüzyılın sonlarında, Dundee, İskoçya'daki ilk ticari portakal marmelatı üreticilerinin, içinde kabuk parçalarının asılı olduğu sürülebilir bir formülü popüler hale getirmesiyle değişti. Ocak ve Şubat ayları arasında Endülüs portakal çiçeğinin meyveleri pazarlarına ulaştığı için bu ay tam bir reçel çılgınlığı içinde olan İngilizler bugün de bunu yapmaya devam ediyor. Sevilla'dan gelen portakallar gıda amaçlı değil, ancak Real Alcázar'dan bazıları Buckingham'da kahvaltıda yedikleri marmelatları yapmak üzere hâlâ Birleşik Krallık elçiliğine gönderiliyor. Donuk Endülüs güneşi.





Yorum





Hata bildir